Over de inhoud

! Dit blog is ingedeeld in "projecten" en niet per aanmaakdatum zoals de meeste Blogger blogs. Ieder blog pas ik aan bij iedere vordering. Bijvoorbeeld onder het blog "huiskamer" is de huiskamer vanaf de eerste start tot de laatste toevoeging te zien en onder "de miniaturen" voeg ik iedere nieuwe aanwinst toe. Helaas bij Blogger wordt er wel gearchiveerd op data, dit is niet aan te passen. Klik op blogarchief en de projecten worden zichtbaar per maand waarin het project is gestart.

Onderaan deze pagina is een lijst met de winkels waar ik de miniaturen heb aangeschaft.

De trap en de trapkast

De trap was meteen een project dat bij mij talloze leuke ideeën opbracht. Mijn grootouders hadden vroeger een trapkast, volledig betimmerd en vol met voorraad op de planken. Het was zacht verlicht door een peertje aan het plafond, het rook er zo authentiek en had een luik in de grond dat mijn spannendste kinderfantasie aanwakkerde. Mijn opa zei altijd dat er een krokodil in het kruipluik van de trapkast woonde, genaamd Krokie en uiteraad geloofde ik dat heilig als kind. Als hij wel eens voor een reperatie onder de grond verdween via het luik, gewapend met een zaklamp en weer boven kwam met een hoofd vol stof en spinnenwebben, was ik altijd ontzettend opgelucht dat Krokie hem niet had gegrepen. Je begrijpt wel dat zo een soort trapkast ook in mijn poppenhuis moest komen. Het punt was dat dit geheel eigen gemaakt zal moeten worden want alhoewel The Mountfield een prachtige ruimte heeft onder de trap, zaten er geen deur of betimmering bij. Het was dus veel meten, hout uitkiezen, zagen, beitsen en lijmen maar het resultaat mag er wezen!


Ik begon met het monteren en verlijmen van de trap. Dit zijn alle onderdelen die oorspronkelijk bij The Mountfield zitten.




Vervolgens ben ik de trap volledig gaan beitsen inclusief de plinten die ik er zelf bij hem gekocht. De plinten zijn later zichtbaar op een andere foto.



Daarna ben ik behang gaan uitmeten en knippen. Het was nog een heel zoekwerk naar het juiste behangetje. Het moest een typisch jaren 50 patroon zijn maar ook een typische jaren 50 kleur en ook een beetje de statigheid uitstralen die men vroeger van een hal verwachtte. Het was de entree van je huis en men wilde graag daarmee een goede indruk maken. 

Op deze foto is de trap behangen en heb ik de eerder genoemde plinten aangebracht. 



En toen kwam de binnenkant, de trapkast! Ik ben begonnen met een losse vloer van karton. Dit zodat de trap een geheel zal worden dat ik zo in het poppenhuis kan monteren. De trap is gelijmd áán de vloer en niet erop om hoogteverschil uiteraard te voorkomen gezien de afmetingen van de trap dan niet meer overeen zal komen met de bouwtekening. In dit karton heb ik een gat gesneden wat het vloerluik zal worden. Enkel kwam ik erachter dat ook de bovenkant van het stanleymes aardig scherp is (wat ik stom genoeg heus al wist). 



Eenmaal een hechtpleister en een verbandje verder dankzij mijn vriendelijke buurman ging ik verder met het zagen van de vloerplanken en de planken voor het luik.



Vervolgens ben ik de vloer gaan beitsen en onderwijl dit droogde ben ik begonnen met het meten en zagen van de muurbetimmering en een plint aan de onderkant van de muur. Let op het kleine muizenhol dat ik heb uitgezaagd. Ik wil namelijk een klein muisje in de kast zetten wanneer ik ga inrichten. 




Eenmaal verlijmd heb ik de muur ook gebeitst. Het plafond van de trapkast heb ik behangen met proefvellen structuurbehang dat ik bij de Praxis heb gehaald. Hierop het in een paar gebeitste planken aangebracht ter decoratie.




Het muizenholletje...



Het luik krijgt uiteraard nog beslag zoals scharnieren en een knop maar dit is nog in bestelling.

Zoals zichtbaar heb ik een steunpilaar verlijmd op de hoek. Deze pilaar zal de steun worden voor de deur. De deur is veel te groot en moet op maat gezaagd worden en opnieuw worden verlijmd. Uiteraard had ik een kleinere deur kunnen kopen maar die was niet naar mijn smaak en stijl. Mooi is niet altijd makkelijk. 



Eenmaal de deur op maat gezaagd te hebben, de deur sponningen opnieuw te hebben verlijmd en een klink op de deur te hebben bevestigd is dit het resultaat! Zoals je ook ziet in verhouding met de vorige foto's droogt de beits erg mooi vergrijsd op.




De volgende stap is de trappenkast inrichten en dat is het leukste! Bij de oukes.nl heb ik zulke prachtige jaren 50 items gevonden zodat ik een klein begin kan maken met het inrichten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de trappenkast gezellig rommelig vol komt te staan met planken vol voorraad en huishoudelijke artikelen. Het begin is er! Ik heb de planken na het beitsen bekleed met blauw geruite stof. In de aardappel emmer komen natuurlijk nog aardappelen. 




Voor zover ben ik spinnend tevreden met het resultaat! O en over spinnen gesproken! Een echte trapkast is natuurlijk altijd een beetje muf en stoffig dus ik heb met uitgetrokken watten en haarlak een paar spinnenwebben toegevoegd.




Onderhand hebben niet alleen de spinnen maar ook een muisje zijn intrek in het huis genomen!



De trapkast is onderhand al meer gevuld en heeft de eer gekregen op als eerste van elektra te worden voorzien! Een simpel peertje aan het plafond zoals ook in een authentieke trapkast te vinden is.






Wordt vervolgd met meer miniaturen...



2 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je hier een blog van bij houdt. Ik vind het zo leuk om je vorderingen te lezen. Groet Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Martine! En ik vind het heel leuk om te horen!

      Verwijderen

Lijst met winkels

  • http://www.aatoukes.nl/
  • http://www.wam-miniaturen.com
  • https://www.etsy.com/nl/shop/LDelaney
  • http://kentsmini.com/site/
  • http://www.winkelplein.nl/freubellientjes-webshop/